Virtual reality (VR) har taget nogle imponerende fremskridt i de sidste par år. Selvom det kan være nyttigt til at replikere nogle andre sportsgrene, kan det virkelig blive et nyttigt værktøj i boksning, en så rodfæstet i tradition og rå fysiskhed?
VR træning
Old-school boksning handlede i høj grad om gentagelse: jab, kryds, undvig, væv – igen og igen. VR har potentiale til at tilbyde en mere dynamisk og responsiv træningsform. Med et VR-headset kan boksere træne fodarbejde, timing og reflekser mod AI-modstandere. En menneskelig sparringspartner vil altid være guldstandarden, men AI-modstandere kan være at foretrække frem for en traditionel boksesæk. Med veldesignede applikationer kan boksere træne præcis de færdigheder, de har brug for – med sværhedsgraden justeret i takt med deres fremskridt.
Selvom VR-boksespil endnu ikke er udbredte, har The Thrill of the Fight – VR Boxing modtaget “overvældende positiv” feedback på Steam, baseret på næsten 4.000 anmeldelser. Efterfølgeren, The Thrill of the Fight 2, er i øjeblikket tilgængelig i early access. Spillet understøtter online multiplayer, og offline-indhold er planlagt til senere i år.
En undersøgelse fra 2024, offentliggjort i Brain Sciences, viste, at blot fem ugers VR-træning førte til “betydelige forbedringer i responstider ved motoriske og kognitive opgaver.” Forfatterne bemærkede, at softwaren var valgt, fordi den omfattede specifik sportstræning og tilbød trinvist stigende sværhedsgrad. Deltagerne trænede 30 minutter om ugen.
Forfatterne af en undersøgelse fra 2022, der kiggede på VR i blandede kampsportsudøvere, forudsagde, at VR-øvelser “vil blive stadig mere populære i professionel sport”. De bemærkede, at VR gør det muligt at øve farlige færdigheder uden mulighed for skade. Måske kan VR-træning i nogle tilfælde være endnu bedre end en sparringspartner. VR har længe været brugt i andre brancher – for eksempel en VR casino tilbyder et naturtro miljø for et mere realistisk alternativ til almindelige online casinoer – så det ville ikke være nogen overraskelse at se VR blive en større del af boksning.
Coaching
Et overbevisende argument for brugen af VR i boksning er muligheden for avanceret analyse. Moderne VR-systemer kan spore hovedbevægelser, slaghastighed, nøjagtighed og fodarbejde. I takt med at VR bliver mere udbredt, vil trænere kunne gennemgå en bokseres træning i 3D på regelmæssig basis.
Data og optagelser kan give et klarere billede af, hvilke områder der kan forbedres. En træner kan identificere mønstre, overvåge udvikling og rette teknik eller ineffektive bevægelser – uden udelukkende at skulle stole på det menneskelige øje. En undersøgelse fra 2024 om VR, aktive videospil og træning fremhævede, at VR i stigende grad bliver brugt til “vurdering og analyse af visse bevægelsesparametre”.
Fjerncoaching bliver også mere realistisk, efterhånden som trænere og boksere kan forbindes over internettet. Trænere kan nemt analysere VR-træningssessioner, give feedback og justere deres programmer – alt sammen på afstand.
Træning på restitutionsdage
De fleste boksere kender vigtigheden af restitution, men lettere træningsdage kan ofte føles uproduktive. VR kunne tilbyde en alternativ træningsform, der giver kæmpere mulighed for at forbedre deres teknik og taktiske forståelse – uden stor fysisk belastning og uden øget risiko for skader.
Efterhånden som applikationerne bliver mere sofistikerede, kunne boksere gense tidligere kampe, analysere modstanderes strategier og øve specifikke situationer – alt sammen i et miljø med lav fysisk påvirkning.
Hvis kæmpere ønsker at slukke for boksning og drage fordel af aktiv restitution, kan de bruge gåsimulatorer til at gå i naturbaserede miljøer og afstresse efter konkurrence. Disse praksisser kan potentielt føre til en sundere livsstil, samt bedre resultater med boksere, der kommer sig inden deres næste kampe.
Sidste ord
VR kommer ikke til at erstatte det grundlæggende i sporten – at tage på boksehandsker og træde ind i ringen – men det fremstår som et værdifuldt værktøj til at hjælpe med forberedelsen. I fremtiden kan det være mere almindeligt at høre om kæmpere, der bruger VR til at forbedre deres reaktionstid, arbejde på strategier og øve sikre reps uden at frygte skade. Efterhånden som teknologien udvikler sig, kan VR blive et fast inventar i boksning fitnesscentre – ikke kun som en nyhed, men som en grundlæggende del af, hvordan kæmpere lærer, forbereder sig og forbedrer sig.